Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń
Odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się:
- osobie której akt dotyczy
- małżonkowi
- wstępnemu (rodzic, dziadek babcia)
- zstępnemu (dziecko, wnuk)
- rodzeństwu
- przedstawicielowi ustawowemu
- opiekunowi
- sądowi, prokuratorowi
- organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Odpisy i zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego mogą być również wydane na wniosek innych osób, niż wyżej wymienione, które wykażą w tym interes prawny oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.
Zaświadczenie o stanie cywilnym jest wydawane osobie, której dotyczy.
Wymagane wnioski i dokumenty:
- wniosek
- dokument wykazujący interes prawny - w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy
- dowód osobisty do wglądu
- oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w przypadku składania wniosku drogą korespondencyjną lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego.
Z rejestru stanu cywilnego wydaje się :
- odpisy zupełne aktów stanu cywilnego
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego na drukach wielojęzycznych,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- zaświadczenie o stanie cywilnym
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby składa się w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie całego kraju.
Wniosek można złożyć :
- osobiście w urzędzie stanu cywilnego, pokój nr 6
- za pośrednictwem platformy ePUAP.
- droga pocztową
Wniosek należy opatrzyć czytelnym podpisem.
Urząd Gminy Radziejowice ul. Kubickiego 10,
tel. (46) 857-71-71 wew. 39, (46)854-30-39
Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:45–17:00
wtorek 7:45–15:45
środa 7:45–15:45
czwartek 7:45–15:45
piątek 7:45–14:30
Wysokość opłaty skarbowej:
- odpis zupełny aktu stanu cywilnego – 33 zł
- odpis skrócony aktu stanu cywilnego – 22 zł
- odpis skrócony aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym – 22 zł
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł
- zaświadczenie o stanie cywilnym – 38 zł
- złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł
Opłatę skarbową /gotówką/ uiszcza się bezpośrednio w urzędzie w chwili składania wniosku lub przelewem na konto urzędu:
Urząd Gminy Radziejowice, ul. Kubickiego 10, 96-325 Radziejowice
BS Radziejowice 76 9302 1014 3900 0909 2000 0010
- Odpisy aktów stanu cywilnego przeniesionych do rejestru stanu cywilnego w chwili składania wniosku - wydaje się niezwłocznie.
- Odpisy aktów stanu cywilnego nie przeniesionych do rejestru stanu cywilnego w chwili składania wniosku - wydaje się w terminie 14 dni roboczych.
- Zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby - wydaje się w terminie 14 dni roboczych
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. -Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz.1741 ze zm.)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej(tekst jedn. Dz.U.z 2015 r. Dz. U. poz. 783 ze zm.).
Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976r. (Dz. U. z 2004r. Nr 166, poz. 1735)
Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego. Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika USC, który wydał decyzję.
- Rejestr stanu cywilnego nie zawiera wszystkich aktów stanu cywilnego.
- Przeniesienie aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego jest czynnością jednorazową i od chwili przeniesienia – odpisy aktu stają się dostępne w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju.
Formularze i załączniki:
Wniosek o wydanie odpisu aktu małżeństwa [doc, 67.5 KB]
Wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia [doc, 66.5 KB]
Wniosek o wydanie odpisu aktu zgonu [doc, 67.5 KB]
Wniosek o wydanie zaświadczenia [pdf, 207.06 KB]